صنعت برق و الکترونیک

صنعت برق و الکترونیک

مواد پلیمری به دلیل ویژگی های منحصر به فرد خود از جمله انعطاف پذیری، دوام و سبکی در صنایع مختلف مورد استفاده قرار گرفته اند. صنعت برق و الکترونیک نیز از این قاعده مستثنی نیست، زیرا پلیمرها به بخشی جدایی ناپذیر از دستگاه های الکترونیکی تبدیل شده اند.

پلیمرها در اشکال مختلف مانند عایق ها، هادی ها و نیمه هادی ها مورد استفاده قرار گرفته اند که آنها را به اجزای ضروری در ساخت وسایل الکترونیکی تبدیل می کند. برخی از رایج ترین کاربردهای پلیمرها در صنعت برق و الکترونیک عبارتند از:

عایق

پلیمرهایی مانند PVC و PE به عنوان مواد عایق الکتریکی برای سیم ها، کابل ها و سایر اجزای الکتریکی استفاده می شوند. آنها همچنین در ساخت ترانسفورماتورها، خازن ها و سایر وسایل الکترونیکی استفاده می شوند.

هادی ها

پلیمرهای رسانا مانند PANI و PA در ساخت وسایل الکترونیکی مانند حسگرها، باتری ها و خازن ها استفاده می شوند. آنها همچنین در ساخت بردهای مدار چاپی (PCB) و سایر قطعات الکترونیکی استفاده می شوند.

نیمه هادی ها

پلیمرهای نیمه هادی مانند PT و PF در ساخت وسایل الکترونیکی مانند OLED، سلول های خورشیدی و ترانزیستورها استفاده می شوند. آنها همچنین در ساخت سنسورها و سایر قطعات الکترونیکی استفاده می شوند.