ورق های پلیمری؛ متریال‌هایی کاربردی با موارد استفاده متعدد

در صنایع مختلف به‌کارگیری مواد پلیمری به دلیل خواص و کاربردهای متعددی که دارند، بسیار رایج است. این متریال‌ها در ساخت انواع ورق پلیمری، بتن پلیمری، استفاده در حلال‌های قطبی، صنایع غذایی، محیط‌های قلیایی و اسیدی، لاینینگ مخازن، بسته‌بندی کویل‌های فولادی و … کاربرد دارند. ورق‌های پلیمری با برخورداری از مقاومت بالا در برابر عوامل شیمیایی و هزینه مقرون‌به‌صرفه، به‌عنوان گروهی از پراستفاده‌ترین مواد در صنایع مختلف مورد استفاده قرار می‌گیرند. بر همین اساس در این مطلب از وب‌سایت تهران پلیمر شرق به بررسی کامل ورق های پلیمری می‌پردازیم.

ورق پلیمری چیست؟

ورق پلیمر نوعی پوشش مقاوم و کاربردی با نفوذپذیری فوق‌العاده اندک است که برای عبور انواع سیالات استفاده می‌شود. این نوع از ورق‌ها از تعداد زیادی ورق‌های به هم پیوسته تشکیل شده‌اند که پس از آغشته شدن به موادی مانند: الاستومر، ژئوتکستایل و اسپری‌های پلیمری به شکل ورق های پلیمری در می‌آیند. همچنین در تولید مواد خام ورق های پلیمری مواد خامی شامل: رزین پلی استر، نرم‌کننده‌ها، کربن سیاه، آنتی‌اکسیدان‌ها، روان‌کننده‌ها و کربن سیاه وجود دارند. در مهندسی پلیمر برای فراوری این ورق‌ها از فرایند اکستروژن و کلندرینگ استفاده می‌شود.

ورق های پلیمری

مزایای استفاده از ورق‌های پلیمری در صنایع

انواع ورق های پلیمری، عایقی مقاوم برای نگهداری و هدایت سیال هستند که با توجه به ترکیبات شیمیایی موجود در خود، مقاومت بالایی در برابر پاره شدن، تجزیه و اشعه ماورا بنفش (UV) دارند. همچنین برخورداری از ضریب انبساط حرارتی پایین، انعطاف‌پذیری بالا و مقاومت در برابر سوراخ شدگی، استفاده از این ورق‌ها در محیط‌های مجاور آب یا محیط‌های اسیدی را رایج کرده است. البته فراموش نکنید کاربردهای پلیمرها فقط مختص به تولید ورق‌ها نیست؛ بلکه می‌توان از آن‌ها برای تولید موادی مانند خمیر پلیمری هوا خشک نیز استفاده کرد.

بر همین اساس مهم‌ترین مزایای ورق های پلیمری عبارت‌اند از:

  • پوشش شیمیایی مقاوم برای جلوگیری از خوردگی سطح در حوضچه‌های سیالات خورنده و مخازن
  • برخورداری از خاصیت آنتی استاتیک و جلوگیری از جرقه و محصور کردن الکتریسیته
  • امکان سفارش ورق‌ها متناسب با نیازها در ضخامت و اندازه‌های مختلف
  • جلوگیری از اشتعال سریع به دلیل برخورداری از خاصیت بلاک آتش
  • تولید به‌صورت شفاف، نیمه شفاف و غیر شفاف بر اساس نیاز مشتری
  • برخورداری از مقاومت حرارتی مناسب و تحمل فشار بالا در برابر آب
  • به‌کارگیری انواع ورق‌ها با ضخامت متنوع و کیفیت مطلوب
  • خنثی بودن ورق‌ها در برابر مواد افزودنی و آلودگی
  • مقاومت بالا در برابر جویده شدن توسط حیوانات
  • مقاومت بالا در محیط‌های خشک و مرطوب
  • سهولت ساخت به‌صورت صفحات بزرگ
  • مقاومت عالی در برابر ترک‌خوردگی
  • برخورداری از عمر مفید 40 ساله
  • عاری از هرگونه سم و مواد مضر
  • مقاومت در برابر امواج زلزله
  • نفوذناپذیری بسیار بالا
  • سازگار با محیط زیست
  • تعویض و تعمیر ساده

فرایند ساخت و فراوری ورق‌های پلیمری

ورق‌های پلیمری فرایند ساخت پیچیده و تخصصی را پشت سر می‌گذارند تا به مرحله تولید برسند. این ورقه‌ها با استفاده از جوش پلی اتیلن یا به‌کارگیری روش‌های تخصصی دیگر در کنار هم قرار می‌گیرند و در ساختار آن‌ها پلیمرهایی مانند: پلی‌وینیل‌کلراید و پلی اتیلن به کار می‌روند.

به‌طورکلی برای تولید ورق های پلیمری پلی اتیلن، از پلی اتیلن HDPE استفاده می‌شود که این ورق‌ها باید به راحتی برش داده شوند. همچنین به دلیل گرمانرم بودن این ورق‌ها، در تولید آن‌ها باید فرایند پلیمریزاسیون نیز طی شود.

ورق های پلیمری

در فرایند ساخت و فراوری ورق های پلیمری ابتدا معیارهایی مانند: شاخص جریان مذاب، وزن مولکولی، بلورینگی و چگالی ارزیابی می‌شوند. سپس فرایند اکسترود برای تولید ورق‌ها مورد استفاده قرار می‌گیرد. در این فرایند گرانول سفید یا رنگی فرایند ذوب و اکسترود را طی می‌کند و پس از تغییر شکل به‌صورت ورق در می‌آید و در ضخامت‌های 3 میلی‌متری (پلی 3) تا 200 میلی‌متری برش داده می‌شوند.

از سوی دیگر گرانول پتروشیمی پس از ذوب شدن در مخزن دستگاه ورق ساز، به شکل سیال در می‌آید و با قرارگیری تحت فشار و دمای بالا حالت سیال خود را حفظ می‌کند. با رسیدن درجه سیالیت به درجه مطلوب، این ماده از بیرون دهنده دستگاه (هد) خارج می‌شود و محصول تولید شده و پس از این که محصول به‌ شکل ورق‌های گرم خمیری در آمد، ضخامت و عرض ورق متناسب با سفارش مشتری اعمال می‌شوند.

ورق پلیمری؛ متریالی مقاوم با کاربردهای متنوع

به دلیل ویژگی‌های منحصربه‌فرد و برخورداری از مزایای گوناگون، استفاده از ورق های پلیمری روزبه‌روز در حال افزایش است. به همین دلیل بسیاری از صنایع مانند: راه‌سازی و کشاورزی، خودروسازی، تولیدکنندگان مواد پلاستیکی و زرورق، پروژه‌های ساختمانی و … برای کاربردهای گوناگون می‌توانند از مزایای خرید ورق های پلیمری بهره‌مند شوند.

برخی از مهم‌ترین کاربردهای انواع ورق های پلیمری عبارت‌اند از:

  • ساخت میز کار
  • ساخت تجهیزات داروسازی و آزمایشگاهی
  • طراحی و اجرای کف‌پوش و سقف
  • محافظ پنجره
  • آب‌بندی و پوشش ساختمان
  • صنعت بسته‌بندی
  • ساخت تجهیزات آبیاری
  • تولید قطعات خودرو
  • حوضچه‌های لیچینگ

به‌طورکلی نصب ورق‌های پلیمری بسیار سریع و آسان و بدون نیاز به تخصص است. همچنین متناسب با کیفیت ورق‌ها و ضخامت تولید، این نوع از ورق‌ها نسبت به پوشش‌های سنگی و بتنی گران‌قیمت هزینه مقرون‌به‌صرفه‌‌تری دارند. بر همین اساس در ادامه به مهم‌ترین کاربردهای انواع ورق های پلیمری می‌پردازیم.

ورق های پلیمری

احداث استخرهای کشاورزی

یکی از رایج‌ترین کاربردهای ورق‌های پلیمری، ساخت استخرهای کشاورزی است. با توجه به خواص ورق های پلیمری استخر، در استخرهای خاکی معمولا از این ورق‌ها استفاده می‌شود که نسبت به استخرهای بتنی کاربردهای بیشتری دارند. مزیت مهم به‌کارگیری این متریال برای تولید استخرهای کشاورزی، پایین‌تر بودن قیمت ورق های پلیمری استخر نسبت به سازه‌های بتنی است. در احداث و اجرای این نوع از استخرهای صنعتی، از ورق‌های سنگین پلیمر یا HDPE استفاده می‌شود.

بر همین اساس مهم‌ترین مزایای استفاده از ورق های پلیمری در استخرهای کشاورزی عبارت‌اند از:

  • طول عمر بسیار بالا
  • مقاومت کافی در برابر اشعه خورشید و افزایش و کاهش دما
  • برخورداری از مقاومت مناسب نسبت به بتن
  • برخورداری از مقاومت حرارتی بین 80+ و 70- درجه سانتی‌گراد
  • نفوذناپذیری 100 درصدی در برابر مواد نسبت به مصالح بتنی و سنگی

نقش ورق‌های پلیمری در اجرای استخرهای پرورش آبزیان

نوع دیگری از انواع ورق‌های پلیمری مصرفی در اجرای استخرهای صنعتی، ورق های پلیمری ژئوممبران هستند که برای اجرا محل‌های نگهداری آبزیان مورد استفاده قرار می‌گیرند. این ورق‌ها به دلیل برخورداری از نفوذناپذیری کامل، به‌عنوان عایق حرارتی در احداث استخرهای آبزیان به کار می‌روند.

با توجه به خنثی بودن ورق پلیمری و عدم ترکیب آن با مواد دیگر، بسیاری از کارآفرینان صنعت کشاورزی، از این متریال برای احداث انواع استخرهای پرورش ماهی و میگو استفاده می‌کنند. در ترکیبات ورق های پلیمری مواد بیولوژی و پلی اتیلنی وجود دارند که به دلیل عدم چسبندگی با سایر مواد، بهترین گزینه برای اجرا و نصب حوضچه پرورش آبزیان هستند.

ایزولاسیون روف‌گاردن‌ها

علاوه بر کاربردهای صنعتی، به‌کارگیری ورق های پلیمری ژئوممبران برای عایق‌بندی روف‌گاردن‌ها نیز بسیار رایج است. عایق پلیمری در کنار سیستم زهکشی اصولی، امکان استفاده از یک ماده ایزولاسیون عالی با وزن سبک و طول عمر و مقاومت بسیار بالا را برای شما به وجود می‌آورد.

عایق‌بندی تونل‌ها با کمک ورق‌های پلیمری

بسیاری از پروژه‌های صنعتی برای ایزولاسیون سازه‌هایی ماند تونل‌ها، از ورق های پلیمری ژئوممبران استفاده می‌کنند. این ماده به دلیل انعطاف بالا در کنج‌ها و نقاط غیر قابل دسترسی و نصب سریع‌تر، جایگزین مناسبی برای بتن به‌شمار می‌آید. در میان انواع ورق های پلیمری، ورق‌های سنگین یا HDPE بهترین گزینه برای ایزولاسیون تونل‌ها هستند. همچنین استفاده از ورق‌های VLDPE نیز برای عایق‌بندی و آب‌بندی تونل‌ها و جلوگیری از نفوذ آب و تخریب سازه بسیار مورد توجه است.

ورق های پلیمری

انواع ورق های پلیمری

تنوع بالای کاربردها به دلیل متفاوت بودن ویژگی‌ها و ترکیبات به‌کاررفته در انواع ورق های پلیمری است. متناسب با نوع متریال به‌کاررفته در تولید محصولات پلیمری و فراورده‌های تولید، ورق‌های پلیمری به پنج دسته‌ مختلف تقسیم‌بندی می‌شوند که هر یک از آن‌ها مزایای متفاوتی دارند.

بر همین اساس انواع ورق های پلیمری عبارت‌اند از:

  • ورق پلی اتیلن (PE)
  • ورق پلاستیک پلی پروپیلن (PP)
  • ورق پلی کربنات (PC)
  • ورق پلی وینیل کلرید (PVC)
  • ورق پلی تترا فلورو اتیلن (PTFE)

ورق پلی اتیلن؛ بهترین نوع ورق‌های پلیمری در صنایع بسته‌بندی

ورق های پلیمری بر پایه پلی اتیلن ترکیبی از رزین پلی اتیلن، مستربچ و آنتی اکسیدان است. این نوع ورق به‌عنوان متریال‌هایی کاربردی در صنعت بسته‌بندی، ساخت قطعات خودرو، ساخت تجهیزات و لوله آبیاری، ایزولاسیون فونداسیون، روف‌گاردن‌ها، تونل‌ها و استخرهای ذخیره آب در صنعت کشاورزی مورد استفاده قرار می‌گیرد. ورق‌های پلی اتیلن بر اساس نوع سنگین، واسط و سبک به سه دستهLLDP ، MDPE  و HDPE تقسیم‌بندی می‌شوند.

کاربردهای ورق‌های پلیمری سبک (LLDP) یا سنگین (HDPE) با یکدیگر متفاوت هستند و بر مبنای انعطاف‌پذیری و ضخامت موجود در مصارف ایزولاسیون و پوشش گردوغبار مورد استفاده قرار می‌گیرند. از ورق‌های سنگین نیز برای آب‌بندی مخازن آب کشاورزی و استخرهای آبزیان استفاده می‌شود. جدول زیر اطلاعات کاملی درباره ویژگی‌های ورق های پلیمری بر پایه پلی اتیلن در اختیار شما قرار می‌دهد.

نوع ویژگی توضیحات
مقاومت در برابر رطوبت و مواد شیمیایی برخورداری از بالاترین میزان مقاومت
وزن سبک وزن و قابل استفاده برای تولید محصولات خودروسازی
انعطاف‌پذیری و قابلیت برش برخورداری از انعطاف‌پذیری مناسب برای برش و شکل‌دهی
مقاومت در برابر سائیدگی برخورداری از پایداری بسیار بالا در برابر سائیدگی
مقاومت در برابر ضربه مقاومت بالا در دمای پایین به دلیل الاستیسیته خوب
عایق الکتریسیته نارسانایی کامل در برابر جریان برق
کیفیت مواد استفاده از مواد درجه یک برای رنگ روشن ورق‌ها
سختی سختی متوسط به‌گونه‌ای که ورق‌ها به راحتی برش داده شوند
مقاومت در برابر جریان آب نفوذناپذیری کامل
رنگ‌بندی عرضه به‌صورت شفاف و رنگی

ورق پلاستیک پلي پروپيلن (PP)

ورق های پلیمری پلاستیکی یا ترموپلاستیک‌ها با خاصیت کریستالی بین پلی اتیلن سبک (LD) و سنگین (HD) قرار می‌گیرند. این محصولات ضمن برخورداری از مقاومت خوب و چقرمگی، انعطاف‌پذیری خوبی نیز دارند. جدول زیر اطلاعات کامل‌تری را از ورق پلاستیک پلی پروپیلن (PP) در اختیار شما قرار می‌دهد.

نوع ویژگی توضیحات
مقاومت در برابر مواد شیمیایی پایداری مناسب در برابر اسیدها، بازها و حلال‌ها
مقاومت حرارتی مقامت تا دمای 100 درجه سانتی‌گراد
استحکام مکانیکی برخورداری از استحکام مناسب برای تولید محصولات ساختمانی

ویژگی‌های منحصربه‌فرد ورق پلاستیک پلی پروپیلن آن را به متریالی همه‌کاره در صنایع مختلف تبدیل می‌کنند. این ورق‌ها متناسب با کاربردها، در دسته‌های مختلفی تقسیم‌بندی می‌شوند. در میان انواع ورق‌های پلیمری، این نوع از فراورده‌ها مانند ورق های پلی اورتان یا پلی یورتان کاربردها و استفاده‌های فراوان‌تری نسبت به سایرین دارند. در جدول زیر انواع کاربردهای ورق‌های پلیمری پلاستیکی را بیان کرده‌ایم.

نوع ورق های پلیمری PP ویژگی کاربردها
ورق پلاستیک PE از نوع پلی اتیلن سبک  LLDPE و LDPE ساخت قطعات صنعتی، پروتزهای پزشکی، بانکه‌های نخریسی، جداسازی‌های سبک و بسته‌بندی‌ کویل‌های فولادی
ورق پلاستیک ABS ظاهر براق قاب درب و کابین داخلی یخچال
ورق پلاستیک PET تولید در دو نوع بطری و الیاف تولید بطری، لباس‌ها و انواع فیلم‌های PET
ورق پلاستیک Hips یا پلی استایرن استحکام بالا، قالب‌گیری مناسب، امکان فرایندپذیری مجدد، حفظ پایداری ابعاد و دما، چا‌پ‌پذیری، چسبندگی و رنگ‌پذیری استفاده در صنایع الکتریکی، ترکیبات ساختمانی و اجناس عمومی
ورق پلاستیک GPPS یا کریستال شفافیت بی‌نظیر، برخورداری از درصد بلورینگی پایین، تولید به شکل شفاف، یخی، مشجر و گالشی کاربرد ورق های پلیمری کریستال در صنایع مختلف
ورق گیره دار برخورداری از مقاومت شیمیایی بالا و افزایش طول عمر سازه‌های بتنی محافظت از سازه با جلوگیری از نفوذ فاضلاب و محافظت از آب‌های زیرزمینی از آلودگی‌های ناشی از نشت فاضلاب

ورق پلی کربنات (PC)

یکی دیگر از کاربردی‌ترین انواع ورق های پلیمری، ورق پلی کربنات است که به دلیل برخورداری از ویژگی‌های خاص در صنایع مختلف مورد استفاده قرار می‌گیرد. با توجه به شفافیت بالای پلی کربنات، مجریان سازه‌های شیشه‌ای برای جوشکاری ورق نازک نمای ساختمان‌ها و پنجره‌ها، از محصولات پلاستیکی پلی کربنات استفاده می‌کنند.

از جمله مهم‌ترین کاربردهای این نوع ورق های پلیمری می‌توان به: جایگزینی مناسب برای شیشه در کاربردهای ساختمانی، تولید شیلدهای مقاوم، قطعات خودرو، عینک‌های ایمنی، صنعت خودروسازی و هوافضا و ماده محافظ در برابر اشعه مضر خورشید اشاره کرد. برای شناخت ویژگی‌ها و کاربردهای ورق پلی کربنات به جدول زیر دقت کنید.

نوع ویژگی توضیحات
شفافیت شفافیت بالا
مقاومت در برابر ضربه حدود 200 برابر نسبت به شیشه مقاوم‌تر است
وزن وزن پایین‌تر نسبت به شیشه
مقاومت در برابر اشعه UV برخورداری از مقاومت مناسب

ورق پلی وینیل کلراید (PVC)

نام ورق های پلیمری Pvc قالب را بیشتر افراد شنیده‌اند. معمولا پی وی سی خانم به رنگ سفید تولید می‌شود؛ اما پوشش‌های پلی وینیل کلراید در دو نوع براق و مات و با ضخامت و اندازه‌های متفاوت تولید می‌شوند. این ورق‌ها با برخورداری از خاصیت ضد آب و ضد خش محبوبیت بالایی در بین خریداران دارد.

همچنین انعطاف‌پذیری این نوع از ورق‌ها بین ژئوممبران سبک و ژئوممبران سنگین بوده و بیشترین کاربردهای آن در صنایع و معادن است. از مهم‌ترین کاربردهای ورق پلی وینیل کلرید می‌توان به: ساخت لوله‌ها تخلیه، حمل مواد شیمیایی، تولید کابل‌های برق، قطعات تجهیزات الکتریکی و تولید قطعات پلاستیکی مرتبط با لوازم خانگی و صنایع ساختمانی اشاره کرد.

مهم‌ترین ویژگی‌های ورق های پلیمری PVC عبارت‌اند از:

  • مقاومت بالا: این ماده در برابر مواد شیمیایی و اشتعال مقاومت بالایی دارد
  • عایق در برابر الکتریسیته: به دلیل مقاومت بالای پی وی سی در برابر حرارت در ساخت بسیاری از تجهیزات الکتریکی از این ورق پلیمری استفاده می‌شود
  • انعطاف‌پذیری مناسب: با برخورداری از قابلیت برش عالی، ورق‌های پی وی سی انعطاف‌پذیری مناسبی دارند

ورق های پلیمری

ورق پلی ‌تترا فلورو اتیلن (PTFE) همان تفلون معروف است

آخرین دسته از انواع ورق های پلیمری خانواده پلی ‌تترا فلورو اتیلن یا تفلون هستند. این نوع ورق‌ها به دلیل برخورداری از مقاومت شیمیایی بالا، ضریب اصطکاک پایین، پایداری حرارتی مطلوب تا دمای 260 درجه و چسبندگی بسیار پایین، کاربردهای مختلفی دارند. از جمله مهم‌ترین کاربردهای آن باید به ساخت قطعات مکانیکی و مهندسی، استفاده در صنایع شیمیایی و پزشکی و تولید ظروف تفلون و نچسب اشاره کرد.

بر همین اساس مهم‌ترین ویژگی‌های ورق پلی تترا فلورو اتیلن عبارت‌اند از:

  • مقاومت مناسب در دمای بالای و پایین
  • پایداری در شرایط اسیدی و قلیایی
  • مقاومت در برابر سایش
  • عایق الکتریکی مناسب و ضد خوردگی
  • ضد فرسایش بودن
  • امکان برش و سوراخ کردن آسان
  • برخورداری از پایداری کششی و ضربه‌ای مناسب
  • انعطاف‌پذیری و تطبیق‌پذیری عالی
  • برخورداری از وزن سبک

قیمت ورق های پلیمری چقدر است؟

با توجه به تنوع و کاربردهای بی‌شمار ورق های پلیمری برای خرید این ورق‌ها نمی‌توان قیمت یکسانی را در نظر گرفت. قیمت این متریال‌ها متناسب با نوسانات ارز، نوع ورق، ضخامت و اندازه، خرید جزئی یا عمده و اعتبار مرکز فروش در بازه‌های متفاوتی قرار دارد. به‌عنوان مثال برای خرید ورق های پلیمری پارس باید بر اساس شرایط سازه و ظرفیت سفارش، نرخ خرید تعیین شود.

خرید باکیفیت‌ترین ورق های پلیمری از تهران پلیمر شرق

انتخاب مراکز فروش معتبر برای تهیه انواع ورق های پلیمری ضمن کاهش هزینه‌های خرید، به انتخاب محصولات درجه یک کمک می‌کند. به همین دلیل بسیاری از تجار و شرکت‌ها به دنبال مجموعه‌های معتبر فروش ورق‌های پلیمری هستند.

شرکت تهران پلیمر شرق یکی از برترین مجموعه‌ها در زمینه‌ تهیه، توزیع و تولید ورق‌های پلیمری، مواد اولیه پلیمری، کامپاندها، تزریق پلاستیک، گرانول‌های پلیمری، وکیوم فرمینگ و مستربچ رنگی است. مجموعه ما با ارائه قیمت‌های رقابتی، تضمین کیفیت اجناس، تنوع مواد اولیه و پشتیبانی همه‌روزه خدماتی متنوع را به شما ارائه می‌کند. شما می‌توانید برای خرید ورق پلیمری و دیگر محصولات شرکت تهران پلیمر شرق از طریق سایت ما با کارشناسان در ارتباط باشید یا با شماره 02177792662 تماس بگیرید.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *