ورق پلاستیک پلی اتیلن

ورق پلاستیک پلی اتیلن در دنیای بازار به نام‌های شیت، فیلم، ورق تفلون معمولی، صفحه و … وجود دارد. صنایع مختلفی از این ورق‌ها برای تولید قطعات استفاده می‌کنند. کارخانجات گوناگون ورق‌های پلی اتیلن را در ضخامت‌های سفارشی می‌خرند. این ورق‌ها با توجه به نوع کاربرد در قطر مشخص روند تولید را طی می‌کند. امروزه، از پلی اتیلن شاخه‌های گسترده‌ای از قطعات تولید می‌شوند و محصولات متفاوتی به بازار عرضه شده‌اند. ورق پلی اتیلن، یکی از کالاهای تولیدی توسط مواد پلی اتیلن است. در این مقاله قصد داریم اطلاعات بیشتری درباره ورق پلاستیک پلی اتیلن در اختیار شما عزیزان قرار دهیم.

انواع ورق پلاستیک پلی اتیلن

از ترکیب گاز و موادی به نام اتیلن محصول پلی اتیلن به وجود می‌آید. به طور کلی، پلی اتیلن یک نوع ترموپلاستیک است. تنوع شیمیایی، باعث تمایز دو نوع ورق پلاستیک می‌شود. رنگ‌پذیری ورق‌های پلی اتیلن بالا است و تنوع رنگی فراوانی دارد. تقریبا هر رنگی که مد نظر مشتری باشد ساخته می‌شود. در ابتدا رنگ خام  ورق‌های پلی اتیلن به رنگ سفید است؛ اما رنگ‌های مشکی، قرمز، زرد، سبز، سفید و … نیز ساخته می‌شود. اگر بخواهیم از لحاظ بیوشیمی و ترکیبات شیمیایی بررسی کنیم، عبارتند از:

  • ورق پلاستیک پلی اتیلن معمولی: در ساخت این نوع ورق از مواد شیمیایی ابتدایی‌تری استفاده شده است. ساخت قطعات صنعتی و ورق‌هایی با کاربرد صنعتی از ورق پلاستیک پلی اتیلن معمولی استفاده می‌شود.
  • ورق پلاستیکی پلی اتیلن جوش‌پذیر: تولید ورق پلی اتیلن با خاصیت جوش‌پذیر، نیازمند فرمولی قوی‌تر است. این نوع ورق تنها برای مصارف صنعتی کاربرد فراوانی دارد. ورق.های صنعتی استفاده گسترده‌تری نسبت به سایر کاربردها به همراه خواهد داشت.

سایز ورق پلاستیک پلی اتیلن، عامل دوم در دسته‌بندی این محصول در نظر گرفته می‌شود. این نوع ورق‌های پلیمری در سایزهای مختلفی روانه بازار می‌شوند و مصرف‌کننده بر اساس نیاز و کاربرد خود از سایزهای مختلف ورق پلی اتیلن استفاده می‌کند. ضخامت‌های یک میلی‌متر الی 250 میلی‌متر بهترین سایزها در نظر گرفته می‌شوند. در ادامه سایزهای کاربردی ورق پلاستیک پلی اتیلن را بررسی می‌کنیم:

  • ضخامت 15 الی 20 میلی‌متر: این سایز از ورق‌های پلی اتیلن در سالن‌های استخر کاربرد فراوانی دارد و به عنوان ورق در حاشیه استخر مورد استفاده قرار می‌گیرد.
  • 30 الی 50: سایز 30 الی 50 پرکاربردترین سایز در صنایع است. این سایز از ورق‌های پلاستیکی به عنوان تخته کار استفاده می‌شود.

انواع ورق پلاستیک پلی اتیلن

قیمت ورق پلاستیک پلی اتیلن

به دلیل ترکیبات ساده تولید ورق پلاستیک پلی اتیلن، قیمت نهایی محصول مقرون‌به‌صرفه خواهد بود. در میان پلیمرهای موجود در بازار می‌توانید از ورق پلی اتیلن به عنوان ارزان‌ترین کالای پلیمری یاد کنید. قیمت ورق‌های پلی اتیلن به عوامل مختلفی بستگی دارد که در ادامه مورد بررسی قرار می‌دهیم:

  1. نفت: اصلی‌ترین عاملی که بر قیمت کلی ورق پلی اتیلن تاثیرگذار است، نفت معرفی می‌شود. نفت به عنوان ماده خام برای تولید ورق کاربرد دارد. همانطور که می‌دانید، قیمت نفت روزانه در حال تغییر است؛ در نتیجه، قیمت ورق پلی اتیلن نیز به قیمت نفت بستگی دارد.
  2. سطح کیفیت ورق: مواد تشکیل‌دهنده ورق‌های پلی اتیلن، نو و درجه یک است؛ اما برخی از تولیدکننده‌ها برای کاهش قیمت نهایی ورق، از مواد ضایعاتی در ساخت ورق استفاده می‌کنند. قطعا ورق‌هایی که با مواد اولیه درجه یک ساخته شده‌اند، قیمت بیشتری دارند. این ورق‌ها شفاف و تمیز به نظر می‌رسند. ورق پلی اتیلنی که با مواد ضایعاتی تولید شده باشند، کدر‌تر و با وزن بالاتری به فروش می‌رسند. در مشاغلی نسبت به کیفیت ورق حساسیت بیشتری دارند، باید از ورق با کیفیت درجه یک استفاده شود.
  3. ضخامت و ابعاد ورق: ضخامت و ابعاد ورق، تاثیر بسزایی در تعین نرخ ورق پلاستیکی پلی اتیلن دارند. اگر ضخامت ورق کمتر باشد، با ابعاد بزرگتری ساخته می‌شود. این قانون به طور معکوس با یکدیگر در تعاملند. ورق‌های پلی اتیلن در ضخامت‌های گوناگون تولید می‌شوند و کاربردهای مختلفی دارند. ابعاد، عامل دوم مهم در تعین نرخ ورق در نظر گرفته می‌شود. ماسک محافظ سم پاشی، از ورق پلی اتیلن با ضخامت 80 میکرون است.
  4. چگالی ورق: چگالی و دانسیته ورق یکی از مهم‌ترین عوامل در قیمت ورق پلاستیک پلی اتیلن است. چگالی‌های متفاوت ورق در کاربردهای فراوانی استفاده می‌شود. هر چگالی قیمت مربوط به خود را دارد. اگر بخواهیم میزان چگالی ورق پلی اتیلن را تعیین کنیم، باید در ابتدا به High Density اشاره کرد. این ورق بیشترین چگالی را به خود اختصاص داده است. ورق  Iinear Low Density بیشتری چگالی را در برمی‌گیرد. قیمت ورق بسته به میزان چگالی مشخص خواهد شد.

کاربرد ورق پلاستیک پلی اتیلن

پلاستیک، یکی از مواد پرکاربرد در زندگی بشریت است. امروزه از محصولات پلاستیکی به وفور استفاده می‌شود. در هر کجای زندگی را چشم بیندازید، قطعه‌ای پلاستیکی را مشاهده می‌کنید. وسایل آشپزی و آشپزخانه، اسباب‌بازی کودکان، برخی لوازم خودرو و… از مواد پلاستیک تشکیل شده‌اند. در مقاله مواد اولیه صنعت پلاستیک و انواع آن میتوانید با این مواد بیشتر آشنا شوید. عمده مواد اولیه این پلاستیک‌ها را پلی اتیلن تشکیل می‌دهد. ورق‌ پلاستیک پلی اتیلن، در ساخت وسایل نقش مهمی را ایفا می‌کند. در ادامه برخی از کاربردهای ورق پلاستیک را بیان می‌کنیم:

  • ماسک محافظ صورت: فیس شیلد، یکی از پرکاربردترین ورق پلی اتیلن است. کسانی که در حین انجام فعالیت، نیاز به محافظ برای صورت خود دارند، از شیلد استفاده می‌کنند. این ماسک برای مشاغلی مانند جوشکاری، فرزکاری، سم پاشی، تراشکاری، نقاشی و … که چشم‌ها مورد آسیب قرار می‌گیرند، بهترین انتخاب خواهد بود.
  • ساخت سازه: سازه‌ها برای استحکام قسمتی از اسکله به ورق‌هایی با استحکام بالا نیازمندند. سختی و استقامت ورق‌های پلی اتیلن با ورق‌های فلزی برابری می‌کند و می‌توان به عنوان جایگزین استفاده کرد. وزن سبک ورق‌های پلاستیکی محبوبین این کالا را بیشتر کرده است. ایمنی سازه با توجه به وزن سبک ورق، بالا رفته و از آسیب‌های احتمالی جلوگیری می‌کند. تکان‌های شدید سازه و آسیب‌هایی که از محیط خارج وارد می‌شود، با ورق‌های فلزی تشدید خواهد شد. در صورتی که ورق‌های پلاستیکی این عیب را پوشش می‌دهند و از آسیب‌ها جلوگیری می‌کنند.
  • صنعت الکتریک: عایق الکتریکی از طریق پلاستیک‌ها است. ورق پلی اتیلن عایق الکتریکی خوبی تلقی می‌شود. کاربرد ویژه ورق‌های پلی اتیلن در صنعت الکتریکی نقش پررنگی را ایفا می‌کند.
  • کشاورزی: صنعت کشاورزی نیازمند قطعه نفوذ‌ناپذیر در برابر آب و رطوبت است. ورق‌های پلی اتیلن به دلیل ساختار متراکم و مستحکم عایق آب و رطوبت است. در نهایت، صنعت کشاورزی نیز از ورق پلاستیک پلی اتیلن بهره می‌برد.

کاربرد ورق پلاستیک پلی اتیلن

کلام پایانی

ورق پلاستیک پلی اتیلن، یکی از بهترین محصولاتی است که به دست بشر تولید می‌شود. این ورق‌ها ویژگی‌های فراوانی دارند که تمایز و برتری آن را نسبت به سایر محصولات به نمایش می‌گذارد. مقاومت بالا در برابر ضربه، مقاومت بالا در برابر محلول‌های شیمیایی اسید و باز، انعطاف‌پذیری در ورق‌های کم ضخامت، استقامت بالای ورق‌های سنگین و … از مزایای استفاده ورق پلی اتیلن است. این ورق در کنج هر مکانی جا دارد. در مکان‌هایی مانند سقف گلخانه‌ها، تولید تجهیزات پزشکی، مخازن نگهداری از مواد شیمیایی، ساخت استخرها، بسته‌بندی،  قالب‌سازی، تراشکاری و … از ورق پلی اتیلن استفاده می‌شود.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *