شاید نام ورق پلاستیک پلی پروپیلن را شنیده باشید ولی آشنایی دقیقی با آن نداشته باشید. اگر به محیط پیرامون خود با دقت بیشتری نگاه کنید، به این نتیجه می‌ رسید که پلیمر یکی از پرکاربردترین اقلامی است که در زندگی روزمره یا فعالیت‌ های کاری خود با آن سر و کار داریم. این ماده کارایی زیادی دارد،‌ پس داشتن زیرمجموعه‌ های مختلف برای آن دور از ذهن نیست. ورق پلاستیک پلی پروپیلن pp، از جمله کالا های پر مصرفی است که در دسته‌ بندی محصولات وابسته به پلیمر قرار می‌گیرد.

به طور کلی ورق پلی پروپیلن در pp یک ماده پلاستیکی است که در دسته ترموپلاستیک‌ها قرار می‌گیرد. با ترکیب کردن مونومرهای عناصر پروپیلن می‌توان این ماده را بدست آورد. این ورق به گونه‌ ای ساخته می‌دشود که درصد HD آن بالا و مقدار LR آن پایین است. یعنی در حین داشتن ضخامت و مقاومت بالا، بسیار انعطاف‌ پذیر است.

این نوع ورق ها علاوه بر آنکه از لحاظ ابعاد دسته‌ بندی می شوند، از نظر شکل ظاهری نیز در چهار گروه شفاف، مات، افزودنی دار، و رنگی قرار می گیرند. نوع شفاف این محصول به راحتی نور را از خود عبور می‌دهد. پس مناسب تکمیل کالاهایی است که نیاز به وضوح دیداری بیشتری دارند. نمونه رنگی نیز همین طور است. با این تفاوت که بیشتر جنبه تزئینی دارد.

ورق‌های مات از رد شدن نور از خود جلوگیری می کنند‌. پس برای تکمیل اقلامی مناسب است به نور حساسند یا نیازمند حریم خصوصی هستند. در نهایت ورق پلاستیک پلی پروپیلن pp افزودنی دار مورد بررسی قرار می گیرد. این نمونه با داشتن موادی که ضد آتش، باکتری و اشعه UV هستند به یک گزینه اصلاحی و کم ضرر تبدیل شده است.

کاربرد های ورق پلاستیک پلی پروپیلن

کاربرد های ورق پلاستیک پلی پروپیلن

همانطور که پیش تر به آن اشاره کردیم، این ورق های پلیمری دارای کاریردهای متعددي است که از جمله آنها می توان به صنایع غذایی اشاره کرد. زمانی که برای خرید برخی محصولات به بازارهای مصرف مراجعه کنید به این نتیجه می رسید که بسیاری از ظرف‌ ها، سینی ها، و اقلام بسته بندی مواد خوراکی از این ورق تشکیل شده است.

نمی توان کارایی این ورق را در زمینه پزشکی نادیده گرفت. بسیاری از تجهیزات پزشکی مثل ایمپلنت، سرم یا لوله آزمایش با کمک این ماده ساخته شده اند. البته نوع ورق استفاده شده در آنها (مات، رنگی افزودنی دار و …) ممکن است در آنها متفاوت باشد‌. نمونه ضخیم تر این این محصولات می توانند در تکمیل مصالح ساختمانی مفید باشند. به گونه ای که در ساخت بسیاری از لوله ها، پانل ها اتصالات این چنینی از ورق پلاستیک پلی پروپیلن pp استفاده می شود.

دانش آموزان، دانشجویان و کارمندان اداری آخرین استفاده کنندگان این محصول هستند. اگر برای خرید لوازم تحریر به بازارهای مصرف مراجعه کنید با سیل عظیمی از گیره، زونکن، پوشه و غیره مواجه می شوید که همگی با استفاده‌ از ورق نازک پلاستیکی ساخته شده اند. در این حالت ورق ها بیشتر رنگی هستند. با این وجود عمده ورق هایی که با این نام تجاری روانه بازار می شوند دارای یک بافت مات هستند. این اقلام نور را از خود عبور نمی دهند و در برابر شکستگی، تا خوردگی، واکنش دادن با اقلام شيميايي و … بسیار مقاوم هستند.

ویژگی‌های ورق پلاستیک پلی پروپیلن

ویژگی‌های ورق پلاستیک پلی پروپیلن

بی شک اولین و مهم‌ ترین ویژگی این محصول سازگاری آن با محیط زیست است. این مشخصه معمولا در اقلام پلیمری یافت نمی شود. ورق پلاستیک پلی پروپیلن به گونه‌ای طراحی شده است که به زمان کمتری برای تجزیه شدن نیاز دارد. زمانی که یک ورق از این محصول دیگر قابل استفاده نباشد می توان آن را بارها و بارها بازیافت کرد و از این طریق محصولات جدیدی را خلق کرد. چرخه بازیافت از جمله فرایند هایی است که موجب کاهش هزینه و زباله ها می شود. پس خود در حفظ چرخه محیط زیست مفید است.

ظروف پلاستیکی که به واسطه این ورق تولید شده اند دارای ضخامت و ماندگاری بیشتری هستند. به گونه ای که شما می توانید بارها از آنها استفاده کنید بدون آنکه تغییری در شکل ظاهری آنها ایجاد شود. با وجود این ماندگاری، این اقلام بسیار انعطاف‌ پذیر هستند. به عبارتی دیگر یک سازنده می تواند با کمک ورق پلاستیک پلی پروپیلن pp ظروف و وسایلی بسازد که دارای ابعاد و شکل ظاهری متنوعی هستند.

با استفاده از برخی دستگاه ها و تکنیک های چاپ این ورق ها می توانند شکل ظاهری جذاب تری داشته باشند. درواقع محدودیتی مبنی بر ایجاد نقش و نگار های مختلف بر روی آنها وجود ندارد. این ویژگی برای آن دسته از استفاده کنندگانی که از این ورق برای بسته بندی محصولات خود استفاده می کنند سودمند است.

کلام پایانی

ورق پلاستیک پلی پروپیلن pp محصولی از جنس پلیمر یا همان پلاستیک است که تولید آن به بودجه اندکی نیاز دارد. این محصول در ساخت پروتز بدن، بسته بندی محصولات غذایی، ساخت لوازم التحریر و برخی اقلام پزشکی نظیر سرم، سرنگ و … کاربرد دارد. این کالا طوری طراحی شده که در حین شکل پذیری و انعطاف بالا، مقاومت زیادی را در برابر تا شدن، شکستگی یا واکنش دادن به اقلام شيميایی از خود نشان دهد. نا گفته نماند که این نوع ورق پلاستیکی با طبیعت سازگار است و می تواند بارها و بارها بازیافت شود‌.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *