پی وی سی، سومین پلیمر پرکاربرد در جهان شناخته می‌شود. این مواد پلاستیک، محبوبیت بسیار زیادی دارد و در صنایع مختلف از PVC استفاده می‌شود. این ماده پلاستیک در حدود ۵۰ میلیون تن تولید جهانی دارد و سالانه به این میزان افزوده می‌شود. پی‌وی‌سی، یکی از پلیمرهای مورد استفاده برای تولید محصولات پلاستیکی به شمار می‌رود. این ماده، در انواع و اقسام مختلفی وارد بازار می‌شود. پلی وینیل کلراید، نام دیگر پی‌وی‌سی است. در این مقاله اطلاعات بیشتری درباره PVC در اختیارتان قرار می دهیم.

پی وی سی چیست؟

پی‌وی‌سی، یک ماده ترموپلاستیک است. ماده‌های مختلفی نظیر پایدارکننده‌ها، رنگدانه‌ها، پرکننده‌ها، نرم‌کننده‌ها و … با رزین پی‌وی‌سی ترکیب می‌شوند و در طی فرآیند پیچیده‌ای پی‌وی‌سی به وجود می‌آید. پی‌وی‌سی، عمده‌ترین ماده در این ترکیب‌ها به کار می‌رود. اگر بخواهیم به طور علمی این ماده را بشناسیم، پلی وینیل کلراید در شیمی آلی نام برده می‌شود که به طور اختصاری به نام پی‌وی‌سی مشهور است.

میزان دمایی که برای پلیمریزاسیون این نوع پلیمر به کار گرفته می‌شود، حدود 45-75 درجه است. تولید کالا با این دما با درصد بلورینگی کمتر از 10% اتفاق می‌افتد. اگر هدف درصد بیشتر تبلور پی‌وی‌سی را دارید، باید دمای پلیمریزاسیون را کاهش دهید. این پلیمر به صورت جامد، سفید و شکننده است. پی‌وی‌سی، در بازار به صورت پودر یا گرانول به فروش می‌رسد. حتماً تاکنون نام پی‌وی‌سی را شنیده‌اید! این ماده، یکی از پرمصرف‌ترین پلیمرها در صنعت ساختمان‌سازی و مسکن به شمار می‌رود.

پی وی سی چیست

انواع پی وی سی

انواع پی وی سی به صورت گوناگون وارد بازار شده است و به طور گسترده‌ای فعالیت دارد. اگر بخواهیم به طور کلی این پلیمر پرکاربرد را دسته‌بندی کنیم می‌توان به پی‌‌وی‌‌سی سخت و پی‌‌وی‌سی نرم اشاره کرد؛ اما برای دسته‌بندی دقیق‌تر در ادامه به انواع پی‌وی‌سی می‌پردازیم:

  • پی وی سی نرم و منعطف: پی‌وی‌سی‌های نرم انعطاف‌پذیر و شفاف محسوب می‌شوند. این پلیمرها با نرم‌کننده‌های سازگار با پی وی سی ترکیب شده و پی‌وی‌سی نرم یا منعطف را می‌سازند. نتیجه حاصل از تولید این نوع پی‌وی‌سی، یک پلاستیک شفاف و منعطف است. این خاصیت را روان کننده‌ها نیز برای پی‌وی‌سی ایجاد می‌کنند. نام اختصاری این نوع از پلیمر PVC-P است.
  • پی وی سی سخت: در تولید پی‌وی‌سی سخت هیچ نرم‌کننده‌ای استفاده نمی‌شود؛ به همین دلیل، آن را پی‌وی‌سی سخت می‌نامند. این نوع از پلیمرها سفت و مقاوم در برابر ضربه، آب، هوا و مواد شیمیایی است. نام‌هایی که برای این نوع پی‌وی‌سی در نظر گرفته می‌شود، عبارتند از PVC-U یا U-PVC. استقامت این نوع پی‌وی‌سی در برابر خورنده‌ها مشهور است.
  • پی وی سی کلرینه: کلر، یکی از ماده‌های ترکیب شونده با مواد اولیه پلاستیک پی‌وی‌سی به شمار می‌رود که حدود ۵۶ الی ۶۶ درصد تهیه می‌شود. هرچه کلر افزوده شده به این ماده بیشتر باشد، دوام، پایداری شیمیایی و استقامت حرارت را بالاتر خواهد برد. پی‌وی‌سی کلرینه می‌تواند طیف وسیعی از گرما و حرارت را تحمل کند. این نوع پی‌وی‌سی استفاده چندانی ندارد. نام اختصاری این نوع از پلیمر PVC- C شناخته می‌شود.
  • پی وی سی جهت یافته: ساختار این نوع پی‌وی‌سی مجدد سازماندهی می‌شود و ساختار آمورف به یک لایه لایه تبدیل خواهد شد. از ویژگی‌های مهم این نوع پی‌وی‌سی می‌توان به مقاومت بالا در برابر سختی خستگی و سبک بودن این پی وی سی اشاره کرد. نام اختصاری که برای این نوع از پلیمر در نظر گرفته‌اند PVC-O است.
  • پی وی سی اصلاح شده: مواد اصلاح‌کننده‌ای به مواد اولیه پلاستیک پی‌وی‌سی افزوده می‌شود که در نهایت افزایش مقاومت این پلیمر را می‌سازد. پی وی سی اصلاح شده را با نام اختصاری PVC- M نیز می‌شناسند.

کاربردهای پی وی سی

همانطور که گفته شد، ‌پی‌وی‌سی به عنوان سومین پلیمر پرمصرف در جهان شناخته شده است. خصوصیات منحصربه‌فردی که پی‌وی‌سی دارد، توانسته تمایز این پلیمر را نسبت به پلیمرهای دیگر نشان دهد. تولیدکنندگان نیز با توجه به تولید خود اولین ماده را پی‌وی‌سی انتخاب می‌کنند. از سخت‌ترین تا نرم‌ترین اجسام از پی‌وی‌سی ساخته شده‌اند یا حداقل الیاف‌های کوچکی از پی‌وی‌سی در آن به کار رفته است.

پی‌وی‌سی‌ها حتی در لوازم‌های پزشکی، لوله‌های پزشکی، بسته‌بندی غذا، ظروف یکبار مصرف، کیسه‌های خون و… استفاده دارد. ورق پی‌وی‌سی از کاربردهای معقول در صنایع مختلف به شمار می‌رود. خرید ورق پی‌وی‌سی برای تولید درب کمدها و کابینت‌های آشپزخانه بیشترین استفاده را دارد. پی‌وی‌سی‌های نرم و پی‌وی‌سی‌های سخت کاربردهای متفاوتی دارند که در ادامه هر کدام را به صورت مجزا بررسی می‌کنیم:

  • پی وی سی نرم: شیلنگ و لوله‌های نرم، ورق پی‌وی‌سی و فیلم نرم، تولید کفش، قطعات و قوطی‌های پلاستیکی، کلندرینگ، شبکه‌های مخابراتی و روکش کابل برق، مواد اولیه مورد استفاده برای کفپوش ماشین و منازل، صنعت پوشاک و شبه چرم یا چرم مصنوعی.
  • پی وی سی سخت: تولید لوله‌ پی وی سی به عنوان لوله‌های آب و فاضلاب، مواد اولیه بتن و آسفالت، انواع کارت‌های اعتباری که از جنس پی‌وی‌سی باشند، ساخت پنجره‌های پی‌وی‌سی که با اشکال هندسی متفاوتی تولید می‌شوند، ساخت فیلم‌های پی‌وی‌سی برای تزیینات داخلی منزل مانند سقف‌های کاذب و…

مزایا و معیب پی وی سی

مزایا و معایب پی وی سی

پی وی سی همانند هر ماده دیگری مزایا و معایب متفاوتی دارد این پلیمر محبوب،  ویژگی‌های فراوانی را در دسترس تولیدکنندگان و مصرف‌کنندگان قرار می‌دهد. خرید پی‌وی‌سی برای مصرف‌کنندگان روند زندگی را بسیار آسان می‌کند. خرید لوله پی وی سی برای لوله‌های فاضلاب منازل انسان‌ها را از چالش‌های بسیاری نجات خواهد داد. خرید  لوله‌های پی وی سی به صورت شاخه‌ای و با متراژ‌های معین صورت می‌گیرد.  در ادامه ویژگی‌ها و محدودیت‌های پی وی سی را بیان می‌کنیم:

مزایا پی وی سی

  • قیمت مقرون‌به‌صرفه برای تولید کالاهای پلاستیکی
  • عایق حرارتی و صوتی
  • طول عمر بالا
  • مقاومت بالا در برابر مواد شیمیایی و روغن‌های حلال
  • قابل استفاده به صورت مداوم در دمای ۶۰ درجه سانتی‌گراد
  • عایق الکتریکی عالی
  • عدم حل شدن در الکل، استون، هیدروکربن‌ها
  • سازگاری با انواع افزودنی به رزین پی‌وی‌سی
  • دمای ذوب مناسب برابر با ۸۰ درجه سانتیگراد
  • مقاومت بیشتر در برابر آب‌وهوای نامناسب سرما و گرمای بیش از حد
  • مقاوم در برابر ساییدگی خراش و خوردگی
  • استحکام بالا در برابر ضربه و کشش
  • ترکیب شدن بدون چالش با مواد دیگر

معایب پی وی سی

  • دمای Tg بالا و در نهایت شکنندگی در پی‌وی‌سی سخت
  • دمای کاربری کمتر در پی‌وی‌سی سخت برابر با ۵۰ درجه سانتیگراد
  • پایداری حرارتی کمتر نسبت به سایر پلیمرها
  • حساس بودن به اشعه یووی

کلام آخر

پی ‌وی سی یک ماده قدرتمند برای ساخت اجسام مختلف است. این ماده بی‌نظیر می‌تواند با توجه به نوع تولید با مواد دیگر ترکیب شده و بهترین کالا را تحویل دهد. پی‌وی‌سی‌ها نوعی پلیمر شناخته شده جهانی و پرمصرف در اکثر نقاط کره زمین محسوب می‌شوند. در این مقاله سعی کردیم اطلاعات کاملی از ماده پلاستیکی پی‌وی‌سی در اختیار شما قرار دهیم. بخش عمده‌ای از زندگی ما انسان‌ها را پلاستیک‌ها فرا گرفته‌اند و در طول روز از آنها استفاده بی‌شماری می‌شود.

رزین پی وی سی، بسیار منعطف و تغییر‌پذیر است. این گونه می‌توان آن را ماده‌ای ترکیبی برشمرد. قیمت پی‌وی‌سی مانند سایر مواد موجود در ایران قیمت ثابت و دائمی ندارد. قیمت این رزین به عوامل مختلفی نظیر عرضه و تقاضا، قیمت دلار، روند تولید، عوامل تولید کننده و… وابسته است.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *