کامپاند پلی اتیلن

امروزه، پلی اتیلن جایگاه ویژه‌ای را در زندگی بشر دارد. کامپاند پلی اتیلن، در صنایع مختلف و مصارف گوناگون مورد استفاده قرار می‌گیرد. این کامپاند، دارای خواص بی‌نظیر و پرکاربردی در صنعت پلاستیک است. کامپاند‌ها در دسته پلیمرها قرار دارند که این محصول پلاستیکی برگرفته از مواد نفتی ما با سازش‌های بیشتر و مقاومت بالاتر ساخته می‌شود. کامپاند‌ها در انواع مختلفی ساخته شده‌اند که مهمترین آنها کامپاند پلی اتیلن است. در این مقاله قصد داریم اطلاعات بیشتری درباره این محصول در اختیار شما قرار دهیم.

کامپاند پلی اتیلن چیست؟

کامپاند پلی اتیلن سازه‌ای پلیمری از جنس نفت خام است. کامپاندهای پلی اتیلن نوعی پلی اتیلن آبرسان معرفی می‌شوند هنگامی که مواد خام نفتی با رنگدانه و سایر مواد افزودنی ترکیب شده کامپاند پلی اتیلن را به وجود می‌آورد. رنگدانه‌های مشکی، این کامپاند را می‌سازند. این موضوع سبب کارایی بالا و بازدهی بیشتر پلی اتیلن خواهد شد. محصولاتی که از پلی اتیلن تولید می‌شوند آسیب پذیرتر و مقاومت کمتری دارند اما با افزودن کامپاند به این مواد می‌توانند حصول قوی‌تری بسازند.

این موضوع سبب کارایی بالا و بازدهی بیشتر پلی اتیلن خواهد شد. زمانی که نیاز به تقویت پلی اتیلن و افزایش استحکام آن است، با افزودن کامپاند پلی اتیلن به مواد می‌توانند یک محصول مقاوم‌تر تولید کنند. حتی ضایعاتی که از تولید کامپاندهای پلی اتیلن به وجود می‌آید به عنوان مواد نو و در صنایع مختلف کاربرد فراوانی دارد. انعطاف پذیری بالا در کامپاند‌ها ویژگی ظاهری منحصر به فرد محسوب می‌شود. همین امر سبب تولید بهتر لوله‌های آبرسانی و جذب طرفداران فراوان از بازارهای داخلی و خارجی شده است. کامپاند‌های پلی اتیلن خاصیت تجزیه پذیری دارند  همین امر سبب محبوبیت کامپاند‌های پلی اتیلن در میان تولیدکنندگان شده است. برای آشنایی با سایر کامپاندهای پلیمیری میتوانید صفحه مربوط را مطالعه کنید.

کامپاند پلی اتیلن چیست؟

تولید کامپاند پلی اتیلن

کامپاند پلی‌اتیلن، از روش‌های مختلفی به وجود می‌آیند. روش‌های اصلی و مهمی در تولید لوله‌های آبرسانی نقش دارند. در ادامه روش‌های اصلی تولید کامپاند پلی اتیلن را بررسی می‌کنیم:

  • دوده، به عنوان ماده اصلی در تولید لوله‌های آبرسانی در نظر گرفته میشود. افزودن مقداری رنگدانه دوده به پلیمر لوله‌های پلی اتیلن از نوع آبرسانی به‌وجود می‌آید. دوده‌ها به صورت آماده به این ترکیبات اضافه می‌شوند.یکی از بزرگ‌ترین کاربرد این روش تولید صنعت پتروشیمی است. پتروشیمی، از این مواد برای ساخت کامپاند استفاده می‌‌کند.
  • مستربچ‌های غلیظی که از دوده به وجود آمده‌اند. در ساخت کامپاند پلی اتیلن بسیار موثر واقع شده‌اند. محصولاتی که در این روش تولیدی ساخته می‌شوند، مقدار زیادی لوله را در هنگام ساخت با مواد اصلی مخلوط کرده‌اند. این میزان از دوده می‌تواند محصولات سنگین‌تری را تولید کند. مستربچ به صورت مستقیم نباید وارد مواد پلی اتیلن شود؛ بلکه باید به همراه سایر مواد افزودنی به لوله‌ها اضافه شود.

 

انواع گرید کامپاند پلی اتیلن

پلی اتیلن هم مانند سایر محصولات در دسته‌های مختلفی طبقه‌بندی می‌شوند. کامپاند پلی اتیلن را در انواع مختلف گرید می‌سازند. میزان افزودن کامپاند به این نوع پلیور بسته به همین گریدهای مختلف تنظیم شده  افزوده می‌شود. در ادامه انواع گرید این ماده را بررسی می‌کنیم:

  • کامپاند پلی اتیلن سنگین: زنجیره این نوع پلی اتیلن به صورت اصلی به وجود می‌آید. برای تولید کامپاندهای پلی اتیلن سنگین باید از کاتالیزور یا روش پلیمریزاسیون استفاده شود. کشش و مقاومت بالا ویژگی مهم این نوع کامپاند به شمار می‌رود.
  • کامپاند پلی اتیلن سبک: زنجیره خطی شاخه‌دار پلی اتیلن سبک را به وجود می‌آورد. برای ساخت پلی اتیلن سبک باید از کاتالیزور رادیکالی استفاده کرد. این ویژگی سبب استحکام انعطاف‌پذیری بیشتر اما کشش و مقاومت کمتر این نوع از کامپاند شده است.
  • کامپاند پلی اتیلن سبک خطی: خاصیت مکانیکی این نوع کامپاند سبب تمایز کامپاند پلی اتیلن سبک خطی نسبت به سایر کامپاندها شده است. فیلم‌های پلیمری که در بازار وجود دارند نوعی کامپاند سبک خطی محسوب می‌شوند.

انواع گرید کامپاند پلی اتیلن

ویژگی‌های کامپاند پلی اتیلن

اگر بخواهیم تولید منحصر کامپاند را شرح دهیم باید به بازیافت مواد صنعتی به همراه مقداری مواد نو اشاره کنیم. این مواد مهم نقش اساسی در استحکام لوله‌های پلی اتیلن دارند در ادامه ویژگی‌های کامپاند پلی اتیلر را بررسی می‌کنیم:

  • مقاومت بسیار بالای کامپاند در مقابل تابش اشعه نور خورشید
  • کاربرد فراوان در تولید و ساخت از مواد کامپاند پلی اتیلن
  • کیفیت ثابت و عدم تغییر پذیری
  • درصد پخش معین از دوده استفاده شده در ساخت کامپاند
  • وجود قیمت مقرون به صرفه کامپاندهای پلی اتیلن نسبت به سایر پلیمرها
  • درخواست تولید کامپاند از بازارهای داخلی و خارجی
  • ۴۰ الی ۱۰۰ درصد استفاده کامپاند در ساخت محصولات پلی اتیلنی

کاربرد کامپاند پلی اتیلن

همانطور که می‌دانید پلیتیلن یکی از پرکاربردترین محصولات پلیمری در بازار است؛ همچنین محصولات متنوعی از کامپاند پلی اتیلن تولید می‌شوند. کاربردهای این کامپاند عبارتند از:

  • افزودن کامپاند به پلی اتیلن مقاومت محصول را به شدت افزایش می‌دهد در نتیجه لوله‌های تحت فشار را می‌توان با افزودن این ماده به پلیمر تولید کرد.
  • فیلم‌های پلیمری با کمک کامپاند پلی اتیلن تولید می‌شوند.
  • قطعات تزریقی که در بازار وجود دارند، یکی از پرکاربردترین کامپاند‌های پلی اتیلن محسوب می‌شوند.
  • لوله‌های آبیاری که به صورت قطره‌ای مورد استفاده قرار می‌گیرند، باید انعطاف‌پذیر باشند. در نهایت کامپاندهای پلی اتیلن این نیاز در زمینه آبیاری را برآورده کرده اند.
  • کارتن پلاست‌ها از نوعی کامپاند با پایه پلی اتیلن ساخته می‌شوند.
  • ساخت ورقه‌های ژئوممبران

کاربرد کامپاند پلی اتیلن

کلام آخر

کامپاند پلی‌ اتیلن، خاصیت‌های فراوانی را به این پلیمر بخشیده است. صنعت تولید پلاستیک با کمک کامپاند توانسته محصولات متنوعی را بسازد و بیشترین نیاز بشریت را برطرف کند. در گذشته مواد پلاستیکی ناشناخته بودند و از منابع ضعیف‌تری برای جایگزین این پلیمر استفاده می‌کردند. با گذشت زمان صنعت اتیلن پیشرفت چشمگیری داشته است. اتیلن نیز پس از ورود به دنیای پلاستیک تحولی عظیم را به وجود آورد. تولید پلی اتیلن به همراه کامپاند، صدایی فراگیر در همه دنیا بود و کشورهای خارجی خریدار این دستاورد بزرگ شده‌اند.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *